5 tips voor een continue klantenstroom

We staan weer aan het begin van een nieuw jaar en voor de meeste ondernemers betekent dat: nieuwe doelen. Waarschijnlijk staat op jouw lijstje ook dat je meer klanten wil aantrekken. En het liefst op een eenvoudige manier waarbij je de klant niet het gevoel geeft dat je ze iets aansmeert. En je bent ook wel een beetje klaar met dat leuren en die onzekerheid ‘of het de volgende maand weer lukt’. Nee, 2020 wordt helemaal anders. Dit jaar ga je heel veel klanten helpen en ga je daar zelf ook een goede boterham aan verdienen.  

Maar, waar begin je? In de online jungle zijn er honderden manieren om klanten aan te trekken. Denk aan bloggen, adverteren, gratis weggevers maken, funnels bouwen, SEO, SEA, podcasts, bloggen en PR.

Ik ga je vandaag op weg helpen door 5 tips met je te delen. Dit zorgt er bij zowel mijn bedrijven als mijn klanten voor dat we een continue stroom van klanten aantrekken en dat we voldoende vrije tijd overhouden om leuke dingen te doen. Ik geloof namelijk dat je leven uit meer bestaat dan werken alleen. 

1. Kies duidelijk je ideale klant

 

Dit klinkt waarschijnlijk heel voor de hand liggend en ik gok dat je dit al vaker hebt gehoord. Maar toch gaat het hier vaak fout. Want wat gebeurt er als je een grote doelgroep probeert aan te spreken? Dan spreek je niemand aan. Hoe specifieker je je doelgroep maakt, hoe beter je kunt inspelen op hun pijn en verlangens. En hier baseer je vervolgens de rest van je bedrijf op zoals je aanbod en contentstrategie. Het fundament van jouw bedrijf is dus gebouwd op je ideale klant. Vraag jezelf dus af: Wie is je ideale klant? Van welke mensen krijg jij het meeste energie? Waar verlangen zij naar? Wat is hun grootste pijn? En welke woorden gebruiken zij om dit gevoel te omschrijven? 

2. Stop met uurtje-factuurtje en creëer een slim productaanbod

 

Regelmatig hoor ik ondernemers die zeggen dat ze het moeilijk vinden om klanten te overtuigen voor hun aanbod. Als ik me dan vervolgens verder door vraag, dan hoor ik dat ze tijdens een kennismakingsgesprek direct een abonnement proberen te verkopen. Of dat ze bijvoorbeeld enkel en alleen trajecten vanaf 2500 euro verkopen, zonder de klant een mogelijkheid te geven om op een laagdrempelige manier (voor een minder hoog bedrag) kennis te maken. 

Ik vergelijk kennismaken met een potentiële klant altijd met daten. Een date vraag je niet op de eerste afspraak ten huwelijk. En zo bied je een potentiële klant die jou nog niet kent op een kennismakingsafspraak ook niet direct een abonnement of traject aan. Het dus belangrijk om in lagen te gaan werken. Hieronder zie je een overzicht van mijn productaanbod. Dit is zo opgebouwd dat de klant heel laagdrempelig in kan stappen via het Groeigesprek of de online cursus ‘Meer Klanten’. Vanuit daar sluit mijn 1-1 Groei Programma daar perfect op aan. 

3. Laat zien wie er achter het bedrijf zit

 

Hoe zorg je er als coach voor dat je opvalt in jouw markt, zodat je ideale klanten naar jou toekomen? Dat doe je door jezelf te onderscheiden middels jouw verhaal. Laat jezelf zien. Laat zien je dat een expert bent, maar laat ook zien dat je een mens bent. Kennis delen voelt vaak veilig, maar delen waarom je doet wat je doet, is eng. Wat is jouw verhaal? Waarom doe jij wat je doet? Een bekende uitspraak van Simon Sinek is: “People don’t buy what you do, they buy WHY you do.” Ik raad je aan om deze video van 5 minuten te bekijken.

4. Kies een of twee social media kanalen en focus je daarop

 

We leven in een tijd waarin ons leven zich voornamelijk op social media lijkt af te spelen. LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest en noem het maar op. Je kunt er al een dagtaak van maken om deze kanalen allemaal perfect bij te houden. Ik raad je aan om eerst een kanaal te kiezen, dit helemaal te doorgronden en succesvol te maken en daarna eventueel een ander kanaal erbij te pakken. Zo ben ik destijds alleen begonnen met Instagram. 

5. Social proof

 

Mensen zijn kuddedieren en dat betekent dat we vaak afgaan op de mening van anderen. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan wat je zelf doet als je iets boekt via booking.com of airbnb. Vaak bekijk je als een van de eerste dingen de reviews en op basis daarvan creëer je een vertrouwen – of niet. Dit voelt veilig en daarom is het belangrijk dat jij ook de ervaringen van andere deelt op bijvoorbeeld je social media kanalen en website. Laat dus zien als je naar een klant gaat, als een klant wat over jouw schrijft, als je een review ontvangt of als iemand jouw product heeft ontvangen. Hoe meer je deelt, hoe meer het vertrouwen zal groeien. Vraag zelf ook altijd actief naar reviews en beloon de klant daar eventueel mee door een kortingscode o.i.d. te geven. 

Wil je ook meer klanten en meer plezier uit je bedrijf halen?

 

Plezier in je werk is zó belangrijk. Daarvoor is het belangrijk dat je de focus op de juiste dingen legt. Ben je benieuwd hoe je bovenstaand kunnen vertalen naar jouw eigen bedrijf? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan heb ik iets leuks voor je. Jij krijgt de kans om middels een GRATIS Groeigesprek te ontdekken welke stappen jij te zetten hebt om meer klanten en vrije tijd te creëren. Klik op DEZE LINK als je kans wil maken op deze gratis sessie. Het lijkt me leuk je te ontmoeten!

Ondernemende groet,

Carlijn Ottens

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top