In 5 stappen jouw online programma verkopen

Stel jezelf eens voor… Je bent aan het roadtrippen door Amerika en je opent aan het einde van de dag je mailbox. Er zijn vandaag weer 10 online cursussen verkocht. Je hebt grip op je klantenstroom en daarmee op je bedrijf en je leven. De angst of je aan het einde van de maand genoeg verdient hebt om jezelf en de rekeningen te kunnen betalen is voorgoed verleden tijd. Je hebt een verkoopsysteem waar je op kunt vertrouwen. Dankzij jouw online programma en het marketing systeem kun je enerzijds meer mensen helpen en anderzijds creëert het een vrij leven voor jezelf. Voor mij was dit de realiteit in 2018, omdat ik een prachtige wereldreis kon maken en dankzij mijn bedrijf BodieBoost ook inkomsten on the road had.

Klinkt dit als jouw ideale leven?

Maar voel je ook direct een weerstand en denk je: ‘dat klinkt te mooi om waar te zijn’? Dat dacht ik ook lang – ik blijf toch een nuchtere Brabantse – maar ook mij is het gelukt. In deze blog vertel ik jou hoe je jouw online programma moeiteloos kunt verkopen. 

Wat is het doel van je online programma?

 

Voordat je het verkoopplan voor je online programma gaat maken, stel jezelf de vraag: wordt het een zogenaamd vijverproduct om een warme doelgroep voor je traject te creëren? Een product waarmee je mensen een eerste stap wil laten zetten, waarna ze eenvoudig door kunnen stromen naar je traject? Of wordt het een op zichzelf staand product waarmee mensen het resultaat kunnen halen wat jij voor ogen hebt? Je bedenkt dus in welke laag van je productfunnel je online cursus komt en bepaal op basis daarvan bepaal je de verkoopstrategie. 

Bepaal de klantreis

 

Stippel vervolgens de klantreis uit. De klantreis begint bij de Facebook of Instagram advertentie en eindigt bij de aankoop van het online programma. Ik loop het stap voor stap met je door. 

  • Advertentie op Facebook en/of Instagram: hier speel je in op het pijnpunt van jouw ideale klant. Zij zijn op dat moment nog niet bewust op zoek naar een oplossing voor hun probleem, dus je schetst een situatie waar zij zich in herkennen. Vervolgens bied je een oplossing aan middels jouw gratis weggever.

 

  • De weggever zelf moet een teaser zijn van jouw online programma. Als jouw online programma bijvoorbeeld over ‘branding’ gaat, dan gaat jouw weggever niet over money mindset of law of attraction. In je weggever beschrijf je hoog over WAT iemand moet doen om bij het eindresultaat te komen. Verder is je weggever kort maar krachtig. Geen document van 50 pagina’s dus. Iemand moet dit in 5 tot 10 minuten kunnen scannen.

 

  • Vervolgmails: Nadat iemand jouw weggever gedownload heeft, wordt er een serie vervolgmails verzonden. Dit kun je automatiseren in Mailblue of Active Campaign. Voordat jij deze mails gaat opstellen is het belangrijk dat je precies weet wat de uitdagingen, verlangen, pijnpunten en bezwaren van jouw ideale klant zijn. Het is niet zomaar een serie van wat waardevolle mails, maar je boodschap moet hier krachtig zijn. Belangrijke onderdelen in deze mailserie zijn: waarde, interactie, referenties, jouw persoonlijke verhaal en natuurlijk sales. 

 

  • Verkopen: Als iemand opgewarmd is door de vervolgmails, is het tijd om je product te gaan verkopen. Hoe je je product moet verkopen, hangt grotendeels af van de prijs. Hoe hoger de prijs, hoe persoonlijker de verkoopmethode moet zijn. Ik geef je wat richtlijnen: voor een prijs tussen de 27,- en 97,- kun je het aanbod doen in de vervolgmails na je weggever. Je stuurt de lezer dan naar de salespagina van je online programma. Zie hier een voorbeeld van een goede salespagina. Voor een prijs tussen de 97,- en 197,- kun je beter een online masterclass of webinar aanbieden in je vervolgmails. In dit webinar kun je vervolgens je programma voor die prijs promoten. Is je programma geprijsd tussen de 197,- en 997,- dan kun je het beste eerst een call aanbieden. Via die call bekijk je vervolgens of het programma past bij de (potentiële) klant. 

Wil je ook meer klanten en meer plezier uit je bedrijf halen?

 

Plezier in je werk is zó belangrijk. Daarvoor is het belangrijk dat je de focus op de juiste dingen legt. Ben je benieuwd hoe je bovenstaand kunnen vertalen naar jouw eigen bedrijf? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan heb ik iets leuks voor je. Jij krijgt de kans om middels een GRATIS Groeigesprek te ontdekken welke stappen jij te zetten hebt om meer klanten en vrije tijd te creëren. Klik op DEZE LINK als je kans wil maken op deze gratis sessie. Het lijkt me leuk je te ontmoeten!

Ondernemende groet,

Carlijn Ottens

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top