Meer klanten via Instagram? Zo doe je dat!

Zal ik eens een ‘confession’ doen? Toen ik vorig jaar tijdens de wereldreis de plannen voor dit bedrijf op papier zette, schreef ik op dat ik freelancer in online marketing wilde worden. Het liefst met een aantal langdurige vaste klussen, zodat ik maar niet met dat instagram gedoe aan de slag zou moeten. Maar… diep van binnen wilde helemaal geen freelancer worden. En al helemaal niet vastzitten in langdurige klussen. Ik was gewoon bang om zichtbaar te zijn op social media. Bang om stories te maken. Een standpunt te hebben. Kennis te delen. Mijn hoofd boven het maaiveld uit te steken. Mijn verhaal te delen (verhaal, welk verhaal?).

Daarnaast wilde vooral veel tijd offline besteden en mezelf niet verliezen in de online jungle. Ik was tenslotte op wereldreis om weer meer (offline) te aarden en los te komen van die ratrace.

Je kent het vast wel.

Nee, laat mij maar lekker voor safe kiezen dacht ik. Die vaste klussen dus.

Nu we inmiddels een jaar verder zijn, ben ik dwars door die ‘Instagram blokkade’ heen gebroken. Zal ik je eens wat vertellen: het is daar best leuk eigenlijk. 😉

In september is er een groep van 8 personen gestart aan mijn Groei Programma. 6 van de 8 personen hebben me rechtstreeks gevonden via Instagram. Dat betekent dat ik deze maand 6 onwijs leuke klanten en 9.000,- omzet te danken heb aan jawel… Instagram.

Misschien herken jij je wel in mijn verhaal. Daarom deel ik vandaag de tips om klanten aan te trekken via Instagram.

Omarm jouw verhaal

 

Als je de leukste klanten aan wilt trekken, is het belangrijk dat je jouw eigen verhaal omarmt en deelt. Je bent coach geworden omdat je zelf een bepaalde transformatie hebt doorgemaakt en omdat je andere hiermee wilt helpen. Durf dus te gaan staan voor jouw verhaal en vertel niet allen wat je doet, maar ook waarom je dit doet. Jouw USP is niet zozeer je kennis, maar je persoonlijkheid. Mensen komen bij jou voor jou. Zo hoor ik regelmatig van mijn klanten ze ze zich als een magneet naar mij toegetrokken voelen, omdat ik laat zien wat ik nastreef (vrijheid) in het leven en vooral ook waarom ik dit doe.

Weet wat er speelt binnen jouw doelgroep en deel consistent waarde

 

Vanaf januari ben ik gestart om elke week minimaal 1 waardevolle online marketing tip te delen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een heel rap tempo een expert status heb opgebouwd binnen mijn vakgebied. Je hoeft niet de hele dag je telefoon in je hand te hebben – integendeel – maar zorg er voor dat wat je deelt, echte waarde heeft.

Wees proactief, mensen zijn lui

 

Stel, je raakt via de chat in gesprek met een potentiële klant. Ze geeft aan verschillende uitdagingen te hebben en vraagt jou om advies. Bied dan een gratis inspiratiegesprek aan. Mensen zijn lui en zullen dit nooit zelf vragen. Als jij ze de helpende hand biedt d.m.v. een gratis gesprek, dan heb je deze (potentiële) klant al bijna binnen.

Wees transparant en eerlijk

 

Social media is natuurlijke een lange tijd een etalage geweest om alleen maar de mooie dingen van het leven te laten zien. Dit geeft geen realistisch beeld en kan zelfs weerstand oproepen (bij mij wel in ieder geval). Gelukkig is Instagram de laatste jaren veel echter geworden. Laat jezelf zien. Deel je mooie momenten, maar deel ook je struggles. Door deze transparantie en eerlijkheid zul je veel sneller mensen aan je binden.

Doe regelmatig je aanbod

 

Weten jouw volgers precies wat jij doet? Of durf je geen aanbod te doen? Veel mensen vinden het eng om te ‘verkopen’ en doen het daarom maar niet. Als je een succesvol bedrijf wilt opbouwen, heb je klanten nodig. En als je klanten nodig hebt, moet je sales doen. Laat je volgers dus regelmatig weten wat je doet, welke waarde levert en hoe je dat doet. Ook hiervoor geldt weer: mensen zijn lui. Ze kijken niet vanzelf op je website. Maak het ze makkelijk en werp het ze in de schoot.

Wil je ook meer klanten en meer plezier uit je werk halen?

 

Plezier in je werk is zó belangrijk. Daarvoor is het belangrijk dat je de focus op de juiste dingen legt. Ben je benieuwd hoe je bovenstaand kunnen vertalen naar jouw eigen bedrijf? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan heb ik iets leuks voor je. Jij krijgt de kans om middels een GRATIS Groeigesprek te ontdekken welke stappen jij te zetten hebt om meer klanten en vrije tijd te creëren. Klik op DEZE LINK als je kans wil maken op deze gratis sessie. Het lijkt me leuk je te ontmoeten!

Ondernemende groet,

Carlijn Ottens

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top